Bir “mərc”in tarixçəsi
Səmimi desəm, bu yazını tamaşadan ilham aldığım üçün deyil, məhz Çexov düşüncəsinə, rəngarəngliyinə
və intellektinə olan marağımdan yazıram.
Bizə çox doğma məkan olan Yuğ teatrının fərqli düşüncə
sferası, poetikası,
üslubu məhz repertuar, səhnə materialı seçimində
özünün qoruyub-saxladığı
ənənəni pozmur,
əksinə hər dəfə yeniləyir.
Anton Povloviç Çexov-hamımıza
yetərincə məlum
olan və yetərincə məlum olmayan böyük yazıçı, dramaturq...
bir sözlə heç zaman köhnəlməyən qələmin
açıldıqca sirri-sehri
bitməyən nümayəndəsidir.
Uzun sözün uzunu... Çexov bu nağılı (“Mərc”) əyləncəli,
ironik bir üslubda yazıb, 1888-ci ildə çap etdirmişdir. Sadə, lakin
bununla bərabər çoxqatlı-insanın düşünüb,
maraqlanması üçün
nə istəsəniz
burada taparsınız.
Nağılda, həmçinin tamaşada
bankir və gənc hüquqşünas
arasında bağlanmış,
razılığa gəlinmiş
qəribə bir mərcdən danışılır. Ömürlük
həbsin ölüm cəzasından daha pis olduğunu hesab edən Bankir mərcin davam etdiyi 15 il ərzində
qarşı tərəfin
bütün ehtiyaclarını
ödəyir. Mərcin
sonuna sayılacaq saatlar qalanda Bankir hiss edir ki, məğlub olur və o söz verdiyi iki milyonu verməlidir.
Bu müddətdə isə Hüquqşünas
yüzlərlə elmi,
bədii, dini kitablar oxuyub, 6 dil öyrənib. Beləliklə... səhər məhbus
azadlığa çıxacaq,
o pulu alacaq-Bankir isə dilənçi vəziyyətinə düşəcək.
Yuğ teatrın
gənc rejissoru ƏR-Toğrulun seçimində
və quruluşunda təqdim olunan mərc Yaqut Paşazadənin və
Amid Qasımovun razılığı
ilə başlanır. Mərcin qəhrəmanı
bütün insanlığa,
onun böyük və kiçik işlərinə, dahi və rəzil düşüncələrinə nifrət edir. Və burada vahid mərc bundan ibarətdir: ölüm cəzası yoxsa, ömürlük həbs. İki milyon, yoxsa azadlıq.
Bilirsiniz mən Çexovun “Mərc”ini oxuyanda elə məqamları özüm üçün
qaraltdım ki, bir daha Çexovun
şəksiz özəlliyini
dərk etdim. Məsələn,
bu əhvalatı danışan bankir belə bir təsvir
verir: “Stolun ətrafında normal insana
bənzəməyən hərəkətsiz
bir şəxs oturub. Onun rəngi sarıdır,
boyu hündür, yanaqları içəriyə
doğru qabarmış,
əlləri isə o
qədər arıqdır
ki, ona baxmaq
belə ağırdır,
ağrıdıcıdır.” Müəllif tərəfindən yaradılan obrazın asketik görünüşü,
onun kitablara münasibətdəki müdrikliyi
bütün paradoksallığı
ilə bizə vahid fikri çatdıra
bilir. Vahid fikir olsa da,
vahid nəticə hələ ki, yoxdur...
Gənc rejissorun ilk işində isə biz teatrın xanım aktrisası Yaqut Paşazadənin ifasında hər zaman olduğu kimi maraqlı gəlişmələrlə, gözlənilməz
improvizələrlə zəngin
olan bir oyunun şahidi oluruq. Bu mənada tərəfmüqabili maksimum
dərəcədə uduzur.
Amidin hərəkətlərindəki nizamsızlıq nə heç bir məntiqi jestə, nə də rejissorun təqdim etdiyi poetika (Psixosof) ilə özünü təmizə
çıxara bilmir.
Maraqlı məqamlardan biri Zaman aspektinin önəm daşıdığı
tərəflərdir. 12 saat
14 noyabr 1870-ci il və 12 saat 14 noyabr 1885-ci il cəmi 15 il. Burada zaman sadəcə
izah üçün,
hadisələrin dramatikləşdirilməsi
üçün deyil,
həm də ömür və ölümün ikiləşməsi
üçün də
vacib məsələdir.
Axı, 15 il
bir insan ömrüdür. Az və çox olmasına baxmayaraq...
Və...
əslində o dərəcədə dramatik
olan bir vəziyyət yoxdur. Burada ruslar demişkən bir “anekdot” var,
pritça var. Məsələn,
“illər keçdi.
Bankir qonaqlıq verir. Bu gecədə çoxlu
ağıllı insanlar
var və onlar ağıllı söhbətlər edirlər.
Yeri gəlmişkən söhbət
həyat və onun əsas qayəsi olan insan cəmiyyətindən
ibarət idi”. Bu qonaqların əksəri
bankir, yəni varlı olan təbəqədəndirlər. Və onlar hamısı milyonlara guya ki, nifrət edirlər. Və bankir hara, ağıllı
söhbət hara... Bu vəziyyətin paradoksallığıdır. Elə ona görə də, mərc sadəcə olaraq bəhanədir, insanın
həyatı və onun dəyəri haqqında düşünmək
üçün.
Mən də mərc etmək istəyirəm. Sizcə tamaşanın sonu
necə bitdi?
-bankir hüquqşünası
öldürdü;
-hüquqşünas bankiri
öldürdü;
-hər ikisi bir-birini öldürdü;
-onlar intihar etdilər;
-hər ikisi sağdır, lakin mərci udan olmadı;
-bankir uduzdu, lakin pulu vermədi;
-hüquqşünas uddu, lakin pulu götürmədi;
Bu da SON...
Lakin qeyd etmək vacibdir ki, tamaşanın
quruluşçu rəssamı
Umeyra, musiqi tərtibatı Amid Qasımov,
Mələk Vəlizadə,
rejissor assistenti Aytən Məmmədova, rəqslərin quruluşu
isə Mikayıl Mikayılova məxsusdur. Tamaşaya baxsanız, bu zaman Ramiz
Rövşənin şerlərinə
Vidadi Həsənovun bəstələdiyi mahnılardan
parçalar da dinləyə bilərsiniz...
“Mən bütün
həyatım boyu cənnət hesab etdiyim iki milyondan
vaz keçirəm, sizə yaşadığınız
həyatın eybəcər
olduğunu sübut etmək üçün. Beləliklə...
mən göstərilən
müddətdən 5 saat
qabaq buradan çıxıb, bu razılığı Mərci
pozuram...”
Aygün Süleymanova,
Teatrşünas
Kaspi.-2013.-8-10 iyun.-S.10.